Lumea nu mai crede / decât în panouri de
publicitate, / de parcă viața-ar avea culcuș / în ecranul televizorului zice
Ana-Mihaela Nuța în volumul de debut ,,Crisalida”, apărut la editura Clipa, 2012. Ei bine, evenimentul
desfășurat într-o ambianță livrescă, la Biblioteca ,,Onisifor Ghibu” infirmă
această neîncredere sau criză a lecturii, dacă vreți, fiindcă mai sunt oameni
care iubesc poezia, chiar dacă suntem prea
ocupați. Se prefigurează schimbări
pe tărâmul poetic al tinerilor de azi, iar de
mâine ne mutăm să reinventăm cuvintele și să lăsăm poezia
gravidă.
Dacă în ultimul timp oricine își poate edita
un volum, iar apariția debuturilor în masă riscă a crea o literatură de
maculatură, revista Clipa s-a angajat
cu conștiințiozitate să lanseze tineri scriitori și să-i redirecționeze spre o
literatură de calitate. Din stadiul
larvar, manuscrisul Anei-Mihaela a reușit să se metamorfozeze, să prindă aripi
și să vadă lumina tiparului prin filtrul criticii obiective și riguroase a
jurizării Concursului de Creație Literară ,,Iulia Hașdeu”. E o reușită și un
plus să editezi un volum de debut în urma unui concurs. Astfel, după cum a
menționat și tânăra autoare, te asiguri că cartea merită să se nască. Lansarea
a fost onorată cu prezența criticului literar Lucia Țurcanu, poetele Călina
Trifan și Aurelia Borzin, în același timp reprezentanți ai juriului, care au
vorbit despre poezia Anei-Mihaela și despre metamorfoza sa literară.
Suntem
două omizi / care poate niciodată / nu vor fi fluturi, însă eu cred că prin
perseverența, talentul și munca insistentă a autoarei metamorfoza fluturelui se
va produce. Ana-Mihaela prefigurează oarecum în neantul imperceptibil al
sinelui forma desăvârșită a fluturelui.
Totul nu e decât să tindă cu impetuozitate către această perfecțiune.
Dna Iulia Iordăchescu, directorul revistei
Clipa, ne-a propus ca de fiecare dată un exercițiu de imaginație original. A
creat un colaj poetic din titlurile versurilor. Reprezentantul bibliotecii a salutat călduros prezența acestui eveniment, iar pe această cale
îi mulțumim pentru susținere. Au mai
asistat la zborul poetic tineri creatori, colegi ai Anei-Mihaela și chiar
cititori ai bibliotecii prinși la intersecția dintre timpul personal și poezie,
alegând-o pe cea din urmă. Victoria Mărgineanu, colegă de condei, s-a pronunțat
pe marginea volumului, evidențiind ce înseamnă un debut, fiindcă și ea e o
tânără debutantă în cadrul aceluiași concurs.
Ținând cartea în mână vă veți întreba
nedumeriți dacă e o greșeală de la editură, pentru că titlul e dispus în
jumătate, în partea de sus și de jos. Dar nu, nu e o eroare, ci un semn
simbolic. Veți fi inundați și de lumină. Un galben șarmant și în același timp
misterios anticipează enigmele textelor poetice. Ana-Mihaela jonglează cu
verbele, cu stările la limita dintre exteriorizare și interiorizare. Poezia sa
este o expresie a căutării de sine, a iubirii, a necesității de a se expulza
din crisalidă, din sala de așteptare, din containerul cu scamatorii, or cum
observă poeta Eugenia Bulat, care a prefațat cartea: ,,limfa poeziei ei este o
dureroasă căutare: a sinelui și a iubirii într-o lume concretă”. Tânăra
creatoare dorește exerciții de echilibristică, chiar dacă realizează că
e atât de greu, și o reinventare de la primul strigăt. Eul identificat cu
un noi se găsește într-o continuă
mistuire de iubiri, dureri sau tăceri: îl
doare absența, se amăgește prin suntem
fericiți suntem fericiți suntem fericiți, regretă că n-apucăm să vedem cum ațipesc
îngerii pe stâlpii de telegraf, își
caută masa de operații poate din teama
că iubim prea mult. Poemele sunt un fel de anestezie a fricii (existențiale),
iar autoarea dorește un circ (o
viață) în care oamenii să se (mai)
iubească din instinct. Nu știu dacă scurtcircuitul
cuvintelor Anei-Mihaela e declanșat
din greșeală, dar știu cu certitudine că el nu va înceta să genereze
tăcerile gălăgioase din interiorul poetei.
Reprezentative pentru poeziile Anei-Mihaela,
după cum a menționat Lucia Țurcanu, sunt
frazele neterminate. Ele lasă loc cititorilor pentru interpretări și le permite
să-și creeze propriul final, propria emoție, chiar să reinventeze poemul.
E dificil să reconstitui un portret adevărat
al tinerei creatoare din versurile sale, pentru că literatura sau e o invenție
perfectă sau o camuflare la fel de perfectă
a propriilor experiențe; însă ce ne interesează e autenticul creației.
Cu
toate acestea prezența ,,vie” a Anei-Mihaela
nu poate trece neobservată. Emană multă lumină, e o expresie a candorii și a
tandreții, iar una dintre calitățile cele mai de seamă și rare din ultimul timp
pe care o posedă e modestia. Terminațiile nervoase ale poeziei sale se cos cu
arterele sensibilității. Ana-Mihaela e emoție vie. În timpul lansării, erau
momente, îndeosebi am surprins clipa în care a vorbit fosta sa profesoară de
română, când ochii ei sclipeau sub mărgăritarele inocente ale sufletului-lacrimile,
dar până și lacrima poate fi poezie sau vers din care sorb fluturii. Studentă
la Facultatea de Medicină, Ana-Mihaela va vindeca rănile, dar și inimile.
În proza lui Cărtărescu întâlnim fluturi, Nabokov
avea o mare dragoste pentru fluturi, așa încât de ce nu ar completa Ana-Mihaela
Nuța rândurile scriitorilor pasionați de fluturi?
Noi îi dorim ca prin răbdare și cutezanță
să-și desăvârșească aripile sinelui. Să nască fluturi, să iubească fluturi, să
trăiască fluturi, să creeze fluturi, să devină fluture!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu